Saturday, October 20, 2012

Baiki treadmill


Alat senaman yang direka bagi mereka yang malas. Merupakan sebuah platform yang di jan dengan tenaga elektrik. Mempunyai dua mode operasi yaitu mode tanah rata dan juga mendaki bukit. Lengguh jugalah nak layan benda ni. MT bukan nak promote mesin ini, nak guna pun saya bukannya ahli tegar gimnasium. Sekadar perkongsian ringkas tentang penjagaan dan juga menyelenggaranya.
Penjagaan Asas:-
  • Badan mesin - Lap saja dengan kain basah. Penggunaan chemical akan mengakis lapisan cat. Sebolehnya, nasihatkanlah para pengguna supaya mengelap peluh mereka sendiri yang menitik. Begitu juga dengan bahagian conveyor, cuma kalau mahukan shiny boleh di gunakan sedikit wax. Spaykan mana-mana bahagian yang sudah lusuh.
Screw - Selalulah memeriksa bolt and nut dari karat. Semburkan multipurpose lubricant untuk prevention. Dan ketatkan mana-mana yang longgar.
Menyelenggara mesin treadmill:-
  • Soft button - Berfungsi mengawal dan melaraskan aktiviti senaman. Disebalik button ini mengandungi empat bahagian berasingan membran key. On kan power dan tekan satu persatu button. jika ada yang rosak, button tadi tidak mengeluarkan beep. Bukan dengan hujung pisau dan tukar membran yang rosak.
  • Lcd monitor - tidak ada kesan paparan yang tidak normal. Tukar yang baru. Setakat nak check connection tidak banyak membantu tapi boleh di cuba.
  • Emergency button - Dalam keadaan running, cuba tekan dan mesin akan berhenti dengan serta merta. Juga terdapat kunci untuk tujuan keselamatan. Buka button dan periksa spring. Ganti part yang rosak.
  • conveyor jamed - terdapat beberapa belting. buka dan gantikan yang haus atau putus. Boleh dititik minyak pelincir untuk mengurangkan gesaran jika berbunyi bising. Perlu di ingat, terdapat 2 jenis motor. Kedua-duanya motor DC. Satu untuk mengerakkan conveyor speed. Buka dan periksa carbon brush yang haus. Begitu juga motor incline yang berfungsi untuk mode daki bukit. Troubleshoot seperti motor lain dan jangan panik, jika motor rosak, bawalah ke kedai rewinding. Periksa juga outgoing supply DC kot-kot la ada device yang rosak.
  • Alignment - conveyor yang tidak center boleh menyebabkan geseran dan kesannya boleh merosakkan komponen yang lain. Hidupkan mode quick start dan perhatikan di hujung conveyor terdapat lubang yang mengandungi allenkey, jika conveyor banyak bergerak ke arah kanan. Adjust allenkey di sebelah kanan sahaja. Putarkan setengah putaran dan biarkan conveyor bergerak dalam 5 minit dan lakukan adjustment sehingga center. Begitu juga jika belah kiri yang rosak. prosesnya tetap sama dan adjustment hanya pada belah kiri sahaja. Petua nie...


  • Lampu penunjuk - kebiasaanya berwarna biru. Jika ianya bernyala, ini menunjukkan ada masalah pada treamill anda. Lakukan servicing..Tak tahu ?? Aiya tadi kan da baca.. Camana nak reset lampu nie? Mudah je, tekan serentak incline - dan speed - selama 5 saat.
Engineer Mode - sebagai setting pada mesin dan juga master untuk monitor segala aktiviti yang telah dijalankan oleh mesin seperti jarak penggunaan, masa dan bermacam-macam lagi. Godek2 lah sendiri baru tau. Untuk masuk ke mode ini, tekan serentak incline + dan speed + selama 5 saat atau sehingga keluar engineer mode. Dapat tak? cuba sampai dapat k.
  • Untuk select tekan incline +
  • untuk confirm tekan "select"
  • mesin akan auto run sehingga keluarlah apa-apa komen yang dapat membantu kita mengenalpasti kerosakan yang wujud. Jika tiada kerosakan, mode ini akan cakap "auto check ok".
  • Tekan emergency button untuk exit.


4 comments:

Anonymous said...

I hаve been exploгing for a bit for any high quality artiсlеs
or blog postѕ іn thіs sort οf house .
Exploгing in Yahοo I finally stumbled upon thіs ωеbsite.

Ѕtudying thіs infоrmation Sο
і'm glad to convey that I have a very excellent uncanny feeling I found out just what I needed. I such a lot no doubt will make certain to don?t put out of your mind this website and provides it a glance on a relentless basis.

My web blog; New Bingo Sites
Visit my site New Bingo Sites

Anonymous said...

hi!,I lоve yοur ωriting νeгy much!
percentage wе keep uρ a correspοndencе ехtrа
abοut your рost on АOL? I require a
speciаlist in this ѕpacе to unrаvel mу
ρroblem. Maybe that's you! Having a look ahead to look you.

Look into my page; bad credit loans
my site :: bad credit loans

Anonymous said...

hi!,I really liκe your ωriting very so much!
shaгe we keeρ up a correѕpondenсe more
аppгоximаtely youг aгticle on AОL?

I nеed a speciаliѕt in thiѕ space to unravеl my
problem. May be that is уοu! Looκіng forward tο seе you.


Му pаge: Eternity rings

Anonymous said...

An outstandіng shaгe! I've just forwarded this onto a friend who had been conducting a little homework on this. And he in fact ordered me lunch simply because I stumbled upon it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to discuss this issue here on your blog.

Here is my web site ... loans for bad credit

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...