Saturday, October 6, 2012

KEGUNAAN TEST PEN

Testpen merupalan alat penguji yang setia bagi juruteknik. Ia digunakan untuk menguji kewujudan voltan dalam sesuatu litar elektrik. Setakat yang MT tahu, terdapat Dua jenis  pen penguji yaitu :
  1. Direct electrod
  2. Wireless detecter
Fungsi masih sama cuma pada pendapat MT, jenis direct electrod ini mengesan magnitud arus litar manakala jenis wireless pula mengesan frekuansi. Namun kedua-duanya masih boleh membantu kita untuk menguji kewujudan elektrik.

test pen philips


Fokus entry pada kali ini untuk share pengetahuan MT yang tak seberapa ini dengan semua pembaca tentang test pen jenis direct electrod. Terdapat banyak jenama tetapi MT masih percaya pada Philips dan juga standley. Yang lain dah cuba tetapi tidak berminat. Test pen jenis ini binaannya dari plastic acrylic dan ianya mudah pecah jika jatuh ke lantai keras. Mungkin kriteria di pilih untuk memberikan rintangan dari terkena renjatan pengguna namun kesahihan dari segi safety masih boleh dipertikaikan. Harapnya jangan ada diantara kita yang menguji voltan yang lebih dari saranan pengeluar. wa tak jamin loo.

Bentuknya hampir menyerupai screw driver, tetapi di kira salah guna jika testpen digunakan untuk membuka dam mengetatkan screw yang agak ketat. That why lah daya tahan testpen jadi menurun, elakkan ye kenkawang !!
Binaan dalam terdiri dari perintang yang berfungsi untuk mengurangkan voltan dan arus agar selamat bila disentuh panelnya. Ia di reka bersama karbon elekrod untuk mengelakkan direct contact. Lampu neon pula sebagai indicator.

neon nyala, fius tidak putus !

 Cara pengunaannya amat mudah, sentuhkan hujung keluli yang terdedah dengan litar. Ingat, hanya terminal Live(hidup) sahaja mampu di kesan. Jika terdapat nyalaan neon. Maka litar itu mengandungi voltan.
Alternatif dari itu, test pen jenis ini boleh bertindak sebagai alat penguji keterusan. Paling mudah untuk check fius rewireble plug 3 pin. Malah jika kekawan sudah paham akan konsep keterusan, tidak mustahil kita akan dapat menguji mentol filamen mahupun alatan lain.selamat mencuba !!

volt alert

Sedikit kupasan bagi test pen jenis wireless. Ianya layak di panggil volt alert, binaannya dari plastik dan tidak memerlukan sentuhan, hanya sentuh di penebat sudah cukup. Jika ada nyalaan lampu penunjuk(setengan model didatangkan bersama siren) maka litar tersebut dalam keadaan hidup. Kelebihannya, jenis ini lebih cepat kerana kita tidak perlu membuka alatan semata2 untuk menyentuh litar, cukup pada kabel berpenebat sahaja. Malah di body peralatan pun boleh dicuba. Kelemahannya pula, ianya cukup sensitif. Hatta coverage pada handset pun dia boleh detect. Jika neutral kabel terputus pun boleh di kesan cuma boleh mengelirukan samada kita detect live or neural tidak di beritahu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...