Sunday, April 10, 2011

GAYA HIDUP AKTIF DENGAN BERSENAM


Aktiviti fizikal secara teratur memberikan manfaat kesihatan yang sangat besar. Ini membantu mengurangkan penyakit jantung, kanser, diabetes jenis 2 dan banyak penyakit lain. Latihan kecergasan secara teratur juga bermanfaat untuk mengurangkan berat badan dan penyelenggaraan berat badan, selain boleh meningkatkan kimia otak untuk mengurangkan kemurungan. Kajian menunjukkan, amalan bersenam secara aktif dan konsistan dapat mencerdaskan otak, fizikal dan batin seseorang.


Manfaat Latihan Kesihatan.
Kajian menunjukkan bahawa aktiviti fizikal secara teratur dapat:
- Meningkatkan peluang anda untuk hidup lebih lama
- Meningkatkan kualiti hidup
- Mengurangkan risiko penyakit jantung
- Membantu menurunkan tekanan darah tinggi (hipertensi) dan kolesterol tinggi
- Membantu melindungi anda daripada mengembangkan kanser tertentu
- Membantu mencegah atau mengawal diabetes jenis 2 (dewasa-onset diabetes)
- Mengurangkan risiko radang sendi dan mengurangkan gejala berkaitan
- Membantu mencegah osteoporosis
- Meningkatkan mobiliti dan kekuatan di kemudian hari
- Mengurangkan gejala depresi dan kecemasan
- Manfaat penurunan berat badan dan pengurusan berat badan



Latihan Kardiovaskular
-Jika anda menjalani hidup yang cukup aktif, setiap peningkatan aktiviti aerobik baik untuk anda. Kajian menunjukkan bahawa jalan cepat bahkan untuk satu atau dua jam seminggu (15 hingga 20 minit sehari) mengurangkan risiko anda terkena serangan jantung atau stroke, diabetes, atau kematian awal.
-latihan aerobik Berat beban juga boleh menguatkan sendi, dan meningkatkan kekuatan tulang.


Berapa Banyak Latihan Diperlukan?
The US Surgeon General, (1) bersama-sama dengan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit dan American College of Sports Medicine, mengesyorkan:


Minimum 30 minit aktiviti fizikal secara intensif dalam seminggu. Anda boleh melakukan semua 30 minit sekali gus atau berehat sekejap dalam 10-15-minit. Latihan begini bersifat sederhana yang menyebabkan sedikit peningkatan tapi nyata dalam tahap pernafasan dan jantung. Salah satu cara untuk mengukur aktiviti sederhana adalah dengan "ujian bercakap" - Aktiviti yg meningkatakan motabolisme akan membuatkan percakapan menjadi kurang selesa.

Berjalan adalah kegiatan senam yg ideal. Kebanyakan orang mempraktikan teknik berjalan cepat,ia tidak terbatas di padang jogging malah di pejabat juga boleh. Sejam berjalan cepat boleh membakar 400 kalori.


Tips berguna sebelum senaman
Sebelum bersenam, ambik dulu makanan dan minuman untuk tenaga awal tetapi jangan terlalu kenyang. Memang ramai yg ingin menurunkan berat badan dengan mengabaikan pengambilan tenaga awal. Amalan sebegini boleh menyebabkan perkara yg tidak diingini berlaku seperti pitam. Aktiviti pemanas badan melibatkan pergerakan otot-otot secara keseluruhan. Contoh alat terbaik aktiviti ini adalah ''cross Trainer''. Lakukan selama 5-10 minit.

Semasa bersenam:
Semasa melakukan aktiviti senaman, banyakkan mengambil minuman untuk membolehkan kita berpeluh dan memastikan kita mempunyai oksigen yang cukup untuk mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. Jika kita tidak mengambil air yang secukupnya, kebarangkalian kita akan mengalami dehidration adalah tinggi.

Pastikan kita melakukan senaman kita mengikut aturan yang betul. Jika senaman itu melibatkan kita perlu mengangkat sebarang berat, pastikan ianya adalah bersesuaian dengan kemampuan kita. Elakkan mengangkat berat yang lebih hanya kerana inginkan keputusan yang cepat, kita akan lebih mudah mengalamai kecederaan dalaman dengan cara ini.

Selepas bersenam:
Perkara yang paling penting selepas bersenam adalah melakukan aktiviti regangan. Ini adalah penting terutama selepas kita melakukan aktiviti angkat berat. Aktiviti regangan ini akan mengelakkan otot-otot kita daripada memendek dan kekal memendek hanya kerana kita melakukan aktiviti regangan ini. Kalau kita perasan, ramai yang melakukan kegiatan angkat berat dan berjalan seperti robot, dengan tangan yang kembang semacam jer tu.

Itu adalah kerana ototnya yang telah memendek kerana tidak mengambil berat kegiatan regangan selepas melakukan senaman. dalam entri seterusnya kita akan bercerita pasal aktiviti regangan yang sesuai….

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...