Friday, April 8, 2011

MENGUJI REMOTE TV

Pasti kita tau alat kawalan jauh( remote control) yg direka banyak membantu kita hidup lebih mudah. Tapi byk di antara kita sangat geram kepada remote control. Mesti penahkan kita hempuk2 remote tv kerana tidak berfungsi? Hempuk2 berulang kali hingga menjadi. Kalau tak jadi gak, kita kan replace bateri baru? Ok jom kita belajar cara mudah mengesan kerosakan pada remote control korang. Tak kira lah remote control untuk tv ke, kipas ke, aircond ke, set audio ke cuma queen control je tidak suitable dengan method nie hehe.

  • Teknik Cahaya - Tala( tuju) kan remote anda ke kamera handphone anda. Pastikan fungsi kamera h/p anda di ON kan dulu. Lensa kamera anda akan mengesan kilauan cahaya setiap kali button pada remote di tekan. Sekiranya ada kilauan cahaya, maka button yg di tekan tadi masih berfungsi. Terang atau malap kilauan cahaya pula menunjukkan kuasa bateri remote tersebut.


  • Teknik Bunyi - Teknik jenis ini agak leceh kerana kita menggunakan frekuansi radio AM. Caranya begini, tekan mana2 button remote mengarahkan remote hampir kepada antenna radio. Laraskan frekuasi radio tadi sehingga menimbulkan bunyi nyaring( mcm gangguan gitu). Biasanya berlaku sekitar 500 Hz. Ini bermakna remote masih berfungsi. Teknik jenis ini sesuai di gunakan bagi remote kereta control.
Cuba dula ya. Moga bermanfaat. Cara yg mudah dan no cost allowed. Jika ada kecacatan pada remote yg berlaku, ganti je remote baru..Murah dari kita hantar repair kat kedai.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...