Monday, January 31, 2011

GALLSTONE - BATU KARANG HEMPEDU

Kali ini MT nak bagitau pasal batu karang dalam pundi atau salur hempedu. Biasa kita dengar pasal ni kan..Apakah gejalanya dan apa pula faktor penyebabnya?


Kita bincangkan dulu pasal punca penyebabnya. Punca sebenar sememangnya tidak dapat dipastikan. Tetapi ia berkaitan dengan 5F.  Mungkin juga ada kaitannya dengan hormon. Jadi, apa itu 5F?
  • Female - jika anda seorang wanita, mungkin anda berisiko tinggi mengalami masalah ini.
  • Fair - jika anda seorang wanita yg berkulit cerah juga berisiko tinggi.
  • Fourty - jika anda seorang wanita yg berusia 40 tahun dan ke atas.
  • Fertile - jika anda seorang wanita yg sangat produktif dari segi penambahan zuriat (a.k.a anak ramai)
  • Fat - jika anda mempunyai berat badan berlebihan (adakah anda pasti pengiraan BMI anda?)
Mak oi.. sakitnya susah nak digambarkan. Yang MT tahu daripada cerita saudara MT yg pernah mengalaminya, dia memang mempunyai semua faktor 5F itu. Orangnya putih gebu, berumur 41 tahun ketika itu, mempunyai 6 orang cahaya mata, dan mempunyai berat badan 68kg (BMI lebih kurang 28). Katanya sakit memulas yg senak seperti sulur yg kecil mahu memaksa mengeluarkan sesuatu dengan penuh terpaksa (colicky pain). Iyela bayangkan sulur yg diameternya lebih kurang straw vitagen, terpaksa pula mengeluarkan batu yg tersumbat di dalamnya. Pasti sukar dan memeritkan, ye tak?


Tetapi jika disertai dengan demam dan jaundice (kulit dan mata kekuningan) serta warna air kencing seperti air teh atau tinja berwarna tanah liat, anda perlu dapatkan rawatan segera. Kalau sakit sudah semestinya kita pun ada sense of urgency kan?




Rawatan yg diberi bergantung kepada keadaan kita. Ada sesetengah gejala demam dan sakit hilang selepas diberi antibiotik dan analgesik (ubat tahan sakit). Ini sekiranya batu di dalam pundi hempedu sangat kecil atau pundi hempedu mengalami masalah keradangan sahaja. Jika terlalu besar, batu pundi hempedu tersebut perlu dikeluarkan secara pembedahan.


MT : Kata orang, pengambilan makanan perlu seimbang. Elakkan makanan terlalu berlemak dan berminyak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...